The ‘Bosnian Bones, Spanish Ghosts: Transitional Justice and the Legal Shaping of Memory’ Project 2009-2013 (BBSG)
This conference
concludes 4 years of finely detailed empirical and ethnographic work between
Bosnia and Herzegovina and Spain, under the auspices of a large grant from the
European Research Council. That
work aimed to interrogate the practices and presuppositions of ‘transitional
justice’ by examining two apposite cases of ‘transition’ in a European context.
Bosnia (BiH), as
we all know, proved the laboratory for ‘transitional justice.’ A conflict (or better put, nexus of
multiple conflicts) was ended in a stalemate by international intervention and
gave way to a peace-building programme (and subsequent ‘transitional justice’
agenda) ushered in by the Dayton Accord.
The process of social reconciliation was to be characterised by an
almost limitless level of transparency and accountability, but harbingered an
ongoing era of entrenched ethno-nationalist politics, social stagnation and
what I have elsewhere called ‘the Enduring Transition’ in a way that belied
some of the concern for accountability to be sure.
In contrast,
Spain experienced an overnight transition, but a transition based on national
contrivance, the silencing of contestation, and an absolute absence of
accountability as articulated by the ‘pacto de olvido’ – the pact of
forgetting. This pact has
unravelled from 2005 forward (at least), with the advent of the movement for
historical memory, which by coincidence is the very year that many feel BiH’s
experiments in transitional justice went into retrograde and gave way to a
generalised sense of anomie and alienation.
The BBSG project
allowed for an examination of transitional justice more generally, as each
context presented a pre and post TJ mentality. The project team endeavoured to identify successes and
failures of both approaches to transition and to thoroughly analyse their costs
and benefits for the multiplicity of actors, constituencies , and interests
involved. This framework would try
to give a methodological account of how to factor in the historical, ethnic,
religious, racial, legal and national specificities of post-conflict contexts
in a way that might supersede the one-size-fits-all model of ‘transitional
justice.’
To that end, we
have invited a variety of practitioners and academics to discuss their work in
disparate settings to better inform our own efforts on the PCAF. We look forward to a productive three
days in Bilbao, which we hope will be marked by the constructive criticism and
comparative vantages our shared projects very much need – and to lively
engagements more generally!
El proyecto “Bosnian Bones, Spanish Ghosts: Transitional Justice and the
Legal Shaping of Memory” (BBSG) 2009-2013
El congreso integra 4 años de trabajo
empírico y etnográfico exhaustivo entre Bosnia-Herzegovina y España, auspiciado
por una gran subvención el Consejo Europeo de Investigación. Este trabajo está destinado a la
evaluación de las prácticas y suposiciones previas de la “justicia
transicional” a través del examen
de dos casos opuestos de “transición” en el contexto europeo.
Bosnia (BH), como todos conocemos, demostró
su carácter como laboratorio de “justicia transicional”. El conflicto (o mejor dicho, el
nexo de múltiples conflictos) terminó en un callejón sin salida por la
intervención internacional y arruinó el programa de construcción de la paz (y
la subsecuente hoja de ruta de la “justicia transicional”) acompañado por los
Acuerdos Dayton.
El proceso
de reconciliación social se caracterizó por un nivel casi ilimitado de
transparencia y responsabilidad, señal de una era de arraigadas políticas
etnonacionalistas, inactividad social y lo que ya he denominado anteriormente
“la Transición Duradera” traicionando los principios de responsabilidad.
Por el contrario, España experimentó una
transición rápida basada en un ardid nacional, el silencio de la impuganación y
la absoluta ausencia de responsabilidad, tal y como se demostró en el “Pacto de
Olvido”. Este pacto se desbarató a partir
del 2005 (al menos), con el movimiento de la memoria histórica, el cual
coincide precisamente con el año en el que muchos consideran que BH experimentó
la justicia transicional, y por este motivo apareció un sentimiento
generalizado de anomía y alienación.
El proyecto BBSG permitió examinar la
justicia transicional de una forma más general, pues cada contexto presentaba
una etapa previa y una posterior a la mentalidad de la JT. El equipo del proyecto se
esforzó por identificar casos de éxito y error de ambos enfoques de la
transición y por analizar con cuidado sus costes y beneficios para la gran
cantidad de actores, electores e intereses involucrados. Este marco intentará aportar una
explicación metodológica sobre los factores de las especificaciones históricas,
étnicas, religiosas, raciales, legales y nacionales de los contextos
postconflicto, con la intención de reemplazar el modelo único de la “justicia
transicional”.
Con este objetivo hemos invitado a una gran
variedad de profesionales y académicos, para que puedan debatir sobre sus
respectivos trabajos en diferentes soportes para informar mejor sobre nuestros
propios esfuerzos en PCAF. Deseamos
que estos tres días en Bilbao sean muy productivos y que estén marcados por la
crítica constructiva y por la ventaja comparativa que necesitan nuestros
proyectos comunes. ¡Y que se generalice el compromiso activo!
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